Yang terbaik untuk aku, dari Mu.

Memang biasa kalau malam-malam aku akan emo. Emo pasal macam-macam. Pasal hal siang tadi kau boleh emo, pasal lapar kau emo. Even seluar kau koyak kat peha pun boleh emo. Ni aku nak tulis emo lah ni.

Bila aku tengok masa yang berputar, aku tak sedar yang saat-saat kecil tu merubah aku jadi seorang 17 tahun. Aku bayangkan balik 10 tahun lepas, waktu aku darjah 1. Aku tak pernah terfikir macamana and bagaimana aku akan jadi bila aku di tingkatan 5. Sekarang bila aku perhati balik, benda-benda macam tu menggugat diri aku. Aku tak pernah terfikir kenapa aku sekolah. Untuk apa aku sekolah. Macam mana aku hidup di sekolah. Semua sekali. Aku rasa 10 tahun aku pegang title murid tu, aku tak ada tujuan. Tujuan aku berubah, sekadar nak skor exam, UPSR, PMR dan yang akan datang, SPM. Andai kata aku boleh tahu masa depan aku macam mana masa aku darjah 1, takkan aku jadi macam sekarang.

Yalah, semua orang akan kata macam tu. Siapa tak nak tahu masa depan kan? Even kawan aku yang cemerlang pun kata dia nak tahu masa depan dia macam mana, eventhough apa yang dia buat sekarang ni nampak macam menjamin masa depan dia. Aku kadang-kadang selalu jatuh, jatuh akibat lalai. Jatuh yang terlalu lama, sampai aku leka dan aku lalok dengan kejatuhan itu. Aku perhati, dalam masa 10 tahun aku sekolah, terlalu ramai Allah hantar orang-orang yang baik untuk aku supaya aku cuba untuk berubah. Dari setua-tua pakcik, sampai semuda-muda kawan, semuanya seolah-olah memberi signal untuk aku berubah sebab aku makin lupa dan lalai. Itulah orang kata, "Tuhan nak tolong kadang-kadang macam-macam cara dia bagi, terpulang untuk kau untuk sedar bagaimana." .

Aku masuk sekolah asrama, baru aku tahu betapa terbazirnya masa aku sepanjang 10 tahun aku belajar. Hakikatnya walaupun sedar, aku masih leka. Hati aku ni masih kebal dan bebal untuk diajar. Kena diberi ujian, baru nak cair dan sedar, itupun masih pijar bila ujian yang diberi terbubar. Di asrama aku jumpa ratusan ragam manusia, daripada sebaik-baik manusia, ke sejahat-jahat makhluk boleh aku jumpa di sini. Pendek kata, orang macam mana kau nak, semua ada. Dari situ mak aku ajar, "Duduk asrama kena pandai cari kawan, biar hidup tak hanyut dengan benda-benda tak elok.". Aku faham, aku dengar, dan aku jumpa orang-orang yang mak kata. Aku ikut, aku jadi teman baik, aku jadi kawan karib orang itu. Tapi sungguh, hati ni masih lagi kebal dan bebal untuk diajar. Eh, aku penatlah, cukup baik punya kawan aku ada, tapi nak jadi baik, nak ikut macam dia kau sangat liat. Kenapa kau ni hah?

Aku masuk sekolah asrama, pun aku sedar, mungkin aku masuk sini untuk diberi balasan atas apa yang aku buat sepanjang hidup aku. Apa yang aku buat dengan mak ayah aku, dengan keluarga aku, kawan aku, orang yang aku tak kenal, semua orang yang aku mangsakan secara sedar mahupun tidak, semuanya dibalas di sini. Macam mana kesabaran aku dicabar, macam mana iman aku dicabar, macam mana minda aku dicabar, macam mana pendengaran aku dicabar, macam mana hati aku dicabar, semua di sini. Tinggal untuk aku sedar, yang hakikat kehadiran aku ke tempat ini mungkin hanya untuk diberi ujian hasil tindakan kau selama ini. Dan aku rasa ujian itu, perlahan-lahan aku rasa.

Orang kata, "Ujian ini biasanya untuk mencuci hati kita yang kotor dek dosa kita yang lalu." "Di sebalik ujian ini ada hikmah untuk kau, kalau tidak zahir, pasti batin.". Betullah itu mungkin. Aku hanya berharap yang terbaik. Mungkin aku datang ke tempat macam ni untuk aku betulkan balik niat aku yang jauh hanyut di longkang kelalaian. Aku cuba, aku usaha. Macam mana besar ujian pun yang aku terima di sini, aku cuba. Baik daripada musuh mahupun kawan baik sendiri, aku cuba. Tak apalah, yang aku tahu musuh itu masih di hati aku. Aku cuba tangkis. Sekurang-kurangnya kontrak aku selama dua tahun di sekolah asrama ini, memegang nama pelajar ini, menyandang tanggungjawab ini, selesai sesempurna mungkin. Amin.

No comments:

Post a Comment

Who's there?