Twitter and Fame.

Aku mengaku masa dulu aku terlampau ketagih dengan Twitter. Biasalah, budak. LOL. Itu pun lepas aku dapat markah teruk masa mid-term, aku dah start kurangkan online. Kalau bukak komputer pun, biasanya check notifications, tengok mentions, dengar lagu, offline. Boleh kata hari-hari aku buat macam tu.

Start dari situ, aku mula sedar. Aku terlampau lifeless. Bila dah kurangkan online, dapat rasa yang aku sebenarnya boleh dapat 5-7 A untuk mid term kalau aku kurangkan online dari dulu lagi. Aku pun sedar yang laman sosial macam Facebook and Twitter terlampau menjurus ke arah negatif. Serius aku cakap, bagi korang yang rasa statement tu tak betul, korang akan rasa. Lama tak lama tu bukan hal aku. Aku dah kena. Sebab terlampau leka dengan online lah aku mula gaduh dengan kawan-kawan aku, sebab terlampau leka dengan online lah muka aku ni orang dah benci, sebab terlampau leka dengan online lah aku dah hilangkan phone orang. Yes aku tak tipu. Aku pernah hilangkan phone orang sebab aku nak online FB pakai phone dia. Kejam tak kejam aku ni? Perangai macam sial.

Facebook dengan Twitter pun jadi port untuk kau tengok perangai sebenar seseorang. Yes, memang ramai faker dekat internet ni, bajet cantik, bajet hot, bajet kaya, bajet pandai, semua kau boleh tengok. Ya, kadang-kala ada perangai orang tu yang memang betul-betul baik, tapi ada jugak yang nak menunjuk gah dekat situ. Kalau aku cakap memang korang takkan percaya, tapi ini yang aku perhatikan dengan mata hati aku sendiri.

Bukan nak kata yang aku ni dah cukup hebat nak judge seseorang, tapi secara tipikalnya kau akan lihat macamana perangai orang dekat internet dengan perangai sebenar dekat luar. Ada yang sama, ada yang tunjuk baik dekat internet, tapi perangai macam gampang  bangang bila confront kat luar. Ada yang kepoh macam ayam kena goreng hidup-hidup dekat internet, tapi bila dalam kehidupan sebenar memang jauh beza. Itu yang aku tak suka, konon tunjuk hebat di alam maya tapi hakikatnya di luar sangat jauh beza.

Mungkin sekarang ni musim orang mencapab kut. Mencapab, yeah, mencapab. Mencari pablisiti. Tak secara terang-terangan pun, kau akan tengok secara halus. Tak kisahlah apa pun orang nak cakap, tapi kalau kau fikir secara dalam, kau akan nampak. Even aku pun pernah (dan selalu) mencapab, tapi tak seteruk sampai kena dedah segala ceruk maruah kau. And yes, aku tak semurah itu.

Ini semua berdasarkan pandangan aku dan orang lain yang bersependapat dengan aku. Aku malas nak sembunyikan hal ni sebab walau bagaimanapun pandangan orang terhadap laman sosial, aku tetap dengan pendirian aku, sampailah masalah yang aku huraikan berakhir.

No comments:

Post a Comment

Who's there?