Final Year Examina'siot'. (1)

Haha, tajuk -.-'. Okay, hari ni MM nak buat review tentang final year examinasiot examination. MM akan ulas satu persatu tentang persediaan exam akhir tahun ni. Kita start dengan preparation:

1. Preparation
Tak prepare sangat pun, just depend pada buku teks, latihan, nota dan latihan lagi. Plus home tuition yang sangat berkesan tapi sangat annoying bila nak pergi tuition. Akhir tahun ni tuition akan diadakan 3 kali seminggu  berbanding 2 hari seminggu. FTW?!! Tapi untuk kebaikan sendiri jugak, so sacrifying is the best options you can find. Pelajaran kat sekolah? Oh, for me, I just take the basics, learn the whole thing 'just like that' and I'll focus it in tuition and learn it more thoroughly. Why? Because learning in school doesn't effective enough. I can't sit and watch the black(green)board. So protocolism(?) .

2. Subjects
Fun part! I will tell my own opinion honestly subject by subject. Starting with:

Bahasa Malaysia/Melayu/Malaya 


Just okay. Tu je yang boleh didescribekan. For me, Bahasa Melayu merupakan bahasa yang paling mudah untuk difahami. Ia hanya memerlukan penguasaan dalam tatabahasa dan juga struktur ayat. Cuma yang buat MM stuck di tengah jalan adalah kerana penguasaan kertas 2 yang kurang memuaskan. Dalam kertas ini, penguasaan bahasa adalah penting kerana ianya merupakan kertas karangan dan juga soalan-soalan subjektif. Penguasaan tatabahasa dan struktur ayat serta format adalah tiang bagi menjawab kertas 2. Tanpa penguasaan berikut, kehilangan markah yang banyak akan terjadi. Bagi MM, apa yang membezakan kertas 1 dan kertas 2 selain membulatkan jawapan adalah kefahaman. Kertas 1 mudah, kerana setiap soalan diiringi dengan pilihan jawapan jadi ianya agak senang berbanding kertas 2 yang memerlukan pengolahan kata dalam karangan serta membuat isi didalam karangan berdasarkan petikan atau soalan yang diberi. Pendek kata, kertas 2 kena perah otak lebih daripada kertas 1. :)


Bahasa Inggeris


Subject yang sangat2 tricky, huh. Subject yang sangat senang tapi susah (kahkahkah). Apa yang buat susah adalah bahagian Essay! Of course, sebab apa? Sama macam BM, cuma Bahasa Inggeris juga mementingkan kelancaran bacaan, kefasihan dan juga intonasi bacaan. Eh? Bukan macam BM jugak ke? Bluerh~


Sains


Favorite subject! MM rasa subject ni memang senang, cuma nak kena cover je. Piece of muffin :D
Mula- mula memang merangkak nak belajar, tapi lama- lama mudah nak belajar, banyak rajah, banyak penjelasan simple. So, my worries just swaying in peace. Thanks to tuition that helped me A LOT !

Matematik


. . . . . .. . . . . . . . . . . ,.-‘”. . . . . . . . . .``~.,
. . . . . . . .. . . . . .,.-”. . . . . . . . . . . . . . . . . .“-.,
. . . . .. . . . . . ..,/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ”:,
. . . . . . . .. .,?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .\,
. . . . . . . . . /. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,}
. . . . . . . . ./. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,:`^`.}
. . . . . . . ./. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,:”. . . ./
. . . . . . .?. . . __. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . :`. . . ./
. . . . . . . /__.(. . .“~-,_. . . . . . . . . . . . . . ,:`. . . .. ./
. . . . . . /(_. . ”~,_. . . ..“~,_. . . . . . . . . .,:`. . . . _/
. . . .. .{.._$;_. . .”=,_. . . .“-,_. . . ,.-~-,}, .~”; /. .. .}
. . .. . .((. . .*~_. . . .”=-._. . .“;,,./`. . /” . . . ./. .. ../
. . . .. . .\`~,. . ..“~.,. . . . . . . . . ..`. . .}. . . . . . ../
. . . . . .(. ..`=-,,. . . .`. . . . . . . . . . . ..(. . . ;_,,-”
. . . . . ../.`~,. . ..`-.. . . . . . . . . . . . . . ..\. . /\
. . . . . . \`~.*-,. . . . . . . . . . . . . . . . . ..|,./.....\,__
,,_. . . . . }.>-._\. . . . . . . . . . . . . . . . . .|. . . . . . ..`=~-,
. .. `=~-,_\_. . . `\,. . . . . . . . . . . . . . . . .\
. . . . . . . . . .`=~-,,.\,. . . . . . . . . . . . . . . .\
. . . . . . . . . . . . . . . . `:,, . . . . . . . . . . . . . `\. . . . . . ..__
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .`=-,. . . . . . . . . .,%`>--==``
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . _\. . . . . ._,-%. . . ..`



KHB (PK)


Agak rumit, tapi boleh dirawat. PK lebih kepada pengakaunan a.k.a MATE(MATI)K. Namun formula sama diperlukan cuma perubahan akan ada mengikut jenis akaun. So, bolehlah. Satu lagi, keushawanan, senang tapi susah. I can't describe it.


Sejarah


*pissed off* Subject paling ************. Terima kasih kepada raja - raja zaman dahulu yang sangat ... *speechless*. I mean, kalau kita kaji balik, kita dapat memahami raja raja zaman dahulu kurang ****** sehingga boleh kena tipu dengan pihak SHIT SHTI dan apa-apa jua syarikat 'made in british'. You see, banyak PENGAJARAN yang kita dapat lihat berbanding MENCONTOHI raja - raja zaman dahulu. Haiih... taktau nak kata apa dah.


Geografi


Okay, susah. Nak kena faham bentuk muka bumi lah bagai. Tapi memandangkan yang mengajar tu pandai mengajar, so apa yang dia ajar sedikit seBanyak dapat ditanam di dalam telinga. Soal bearing dll, beres. Peta, beres. Kedudukan,  beres. Yang masalahnya cuma nak faham transmisi sistem perhubungan dan telekomunikasi yang berselirat macam wayar telefon. Hurhh...




And more is coming, I cannot type this ***** all night. Bye~



No comments:

Post a Comment

Who's there?